Shockwave

Shock-Wave
Sinds juni 2015 beschikt het Centrum voor Fysiotherapie Smit over Shock-Wave therapie middels de Endopuls 811 van Enraf-Nonius.
De Shockwave is ontstaan vanuit de technologie van de niersteenvergruizing. Vanaf 2013 is de technologie verder ontwikkeld in de orthopedie. De impulsen zorgen voor een verbeterde doorbloeding en stofwisseling en stimuleren de eigen genezingskracht van het lichaam.
De  bewezen effectiviteit van Shock-Wave therapie kan er voor zorgen dat veel mensen met aanhoudende pijnklachten binnen enkele weken een aanzienlijke verbetering ervaren en zelfs pijnvrij kunnen bewegen.
De behandelmethode voorziet erin dat in vele gevallen eerst een Echografie wordt gemaakt, ten einde de aandoening zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen en te lokaliseren. Vervolgens wordt door ons de Shock-Wave behandeling toegepast. Wanneer de klachten zijn teruggedrongen wordt een volgende Echografie gemaakt. Hierdoor is controle en meting mogelijk in de voortgang van het genezingsproces.

Als u één van deze klachten heeft

Schouderpijn met beperkte beweeglijkheid
Elleboogpijn (tennis-, golferselleboog)
Pijn rondom de knie of enkel
Chronische pijn aan de Achillespees (achillodynie)
Hielpijn (hielspoor)
Chronische nek-, schouder- of rugpijn
Andere vormen van tendinitis
én
u behoort tot de groep patiënten met langdurige pijnklachten. U heeft u al het mogelijke geprobeerd om ervan verlost te raken, bv. Injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes, enz.
uw pijn keerde vaak na korte tijd terug, meestal erger dan voordien?

Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat Shockwave therapie goede resultaten kan geven..
Chronische pijn wordt veelal veroorzaakt door ontstekingen en/of verkalkingen van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken.
Shockwave-therapie wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat.
In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethodes kan met shockwave therapie de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden. Zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelingssessies.

Hoe werkt ShockWave precies?

Allereerst lokaliseert de fysiotherapeut het pijngebied. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied zijn geïdentificeerd, wordt het letsel blootgesteld aan korte schokgolven. U hoort een duidelijk tikken en voelt schokken in uw lichaam.
Deze hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanisme van het lichaam.

Voordelen van de Shockwave-therapie

Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
Uitstekend therapiesucces na slechts 5 tot 8 behandelingen
Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
Dankzij Shockwave-therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken

Belangrijk:

Tijdens de behandelingen:
Overlegt u met de behandelend Fysiotherapeut of het noodzakelijk is dat u iemand meeneemt de eerste keer . Dit hangt van de aandoening af.
De behandeling kan wat pijnlijk zijn. Een verdoving is niet nodig . Na afloop wordt de locatie met IJS gedempt.

Activiteiten:

Gedurende de behandelingsperiode dient u uw werkzaamheden aan te passen. Dit om het lichaam tijd te geven om te reageren op de behandelingen. Dus lopen, fietsen, wandelen reduceren.
Vanaf het begin van de behandeling vijf weken niet sporten, daarna de sportactiviteiten in overleg met uw fysiotherapeut langzaam hervatten en uitbreiden.

Na elke behandeling:

koelen 5-10 minuten (mag zo vaak als u wilt)
Volg de instructies van de behandelaar op
De oefeningen welke u krijgt van de behandelaar dagelijks doen om het gewricht soepel te houden. Tijdens de behandelperiode kunnen de klachten tijdelijk verergeren. Dit is een reactie op het herstelproces.

Na de laatste behandeling:

Activiteiten en sport in overleg met uw behandelend fysiotherapeut
Het lichaam is geactiveerd om genezing te bevorderen, het kan een aantal weken duren voordat u dit duidelijk merkt.

Bijwerkingen:

Zwelling of roodheid
Petechiae (rode of paarse puntvormige kleine huidbloedinkjes)
Soms pijn tijdens de behandeling
Huidletsel
Deze effecten verdwijnen na enkele dagen.

Verloop van het genezingsproces:

In het algemeen zal de aanzet tot het genezingsproces enige dagen tot weken duren. U wordt aangeraden uw genezingsproces te ondersteunen met aandacht voor uw klacht. Als u direct na de behandeling het gevoel heeft dat de pijn sterk is afgenomen, wil dat niet zeggen dat daarmee het genezingsproces is afgesloten.
Bij sommige patiënten kan na de behandeling het gevoel ontstaan dat de pijn juist niet is verminderd. Dit geeft echter niet aan, dat de behandeling niet zou zijn aangeslagen. Bij het merendeel van de patiënten zal reeds twee weken na de behandeling met name de pijn aanzienlijk afnemen. Daarna kan eventueel een goed oefenprogramma gegeven worden om weer op conditie te komen. Uiteraard kunt u ook altijd bellen als u nog vragen heeft of als u zich ongerust maakt